UgeAvisen_Odense_07-05-2016.jpg

Dit gamle tag er (måske) ikke for gammelt

Et godt tag kan holde længere, end du måske tror, hvis du vedligeholder det og renoverer det i tide

Artikel fra Ugeavisen Odense 7. maj 2016 af Pia Damsgaard Bach, JFM

Alger, mos, vind og luftforurening har det med at gøre et tag slidt og ældet at se på. Derfor kan et tag på 35 år let komme til at se ud som om, det trænger til en udskiftning. Men taget kan sagtens være sundt nok til at holde i mange år endnu, hvis blot det bliver renoveret.

Derfor er det en god ide at få tjekket sit tags sundhedstilstand grundigt, inden du sætter det store udskiftningsprojekt i gang, siger konsulent Henrik Bau fra Tagmalerforeningen i Dansk Byggeri.

- Ofte kan det være nok at renovere taget frem for at udskifte det, og så står husejeren med et både sundt og pænt tag i mange år frem og kan udsætte den store investering i et nyt tag, siger han i en pressemeddelelse.

Rens taget
En tagrenovering består først og fremmest af en afrensning af taget. Afrensningen fjerner den algebelægning, der gnaver sig ned i tagpladerne, samt eventuelt mos, der kan ligge og skubbe til pladerne. Derefter grundbehandles taget, og til sidst males det.

På den måde kommer taget til at fremstå nyere igen, og samtidig er det bedre beskyttet.

De egner sig godt
Særlig betontage og gamle eternit/asbesttage egner sig ifølge Tagmalerforeningen godt til at blive renoveret, netop fordi disse tagplader er hårdføre. Her kan det ofte betale sig at renovere taget frem for at udskifte det. Dog skal man ved eternit/asbesttage være opmærksom på at renovere taget i tide, før pladerne er blevet for tynde, advarer Henrik Bau.

Er taget først blevet for ødelagt, så er en totaludskiftning uundgåelig. Ikke alle tage er egnet

Husk at kigge opad
I det hele taget er det ifølge Henrik Bau en god ide at holde øje med sit tag og tjekke det ind imellem, inden taget bliver for ødelagt til en eventuel renovering. I disse tilfælde vil det nemlig gøre mere skade end gavn, fordi man risikerer at knække pladerne eller gøre dem mere skrøbelige.

- Få en fagmand ud for at vurdere, om du kan renovere, eller om du er nødt til at skifte taget. Du må ikke bare gå i gang med en renovering, uden at du er helt sikker på, at taget er egnet, siger Henrik Bau. Det er heller ikke lige meget, hvordan en tagrenovering gribes an.

Når taget renses med specialudstyr, skal det gøres med forsigtighed og omhu, så tagets overlade ikke bliver beskadiget. Hvis taget er af asbest, skal vandet opsamles og deponeres, fordi det indeholder asbestibre. Det skal ifølge loven håndteres af en fagmand.