Det gamle tag kan blive som nyt med tagmaling

Selv om taget ser slidt og falmet ud, er det langt fra sikkert, at det skal udskiftes. En fagmand kan kortlægge tagets stand og i mange tilfælde kan en tagmaling til langt færre penge gøre det.

Ifølge Tagmalerforeningen i Dansk Byggeri kan et godt tag holde i mange år – særligt, hvis det vedligeholdes. Med en tagrenovering vil tagets levetid forlænges, så udskiftningen af taget kan skydes i 10-15 år. Det kan derfor godt betale sig at undersøge, om taget reelt trænger til en udskiftning eller blot skal renoveres.

Få et tagtjek af en fagmand

”Det er en god idé at få tjekket tagets sundhedstilstand, inden du afgør, om det skal skiftes. Sol, frost og nedbør sætter sine spor, men det er ikke nødvendigvis det samme som, at taget er nedslidt og skal udskiftes. Selv et 30-40 år gammelt tag, der ser slidt og falmet ud, kan sagtens være i god stand. Du bør derfor altid få tjekket dit tag af en fagmand, hvis du overvejer at udskifte det” siger fagmand, Henrik Bau fra Dansk Byggeri.

Markante besparelser

Hvis taget er i god stand, kan det ifølge Henrik Bau ofte renses og males. Omkostningerne til en renovering er markant lavere end en udskiftning med nedtagning og bortskaffelse til følge. Og slutresultatet er et sundere tag, der ser ud som nyt og kan holde endnu 10-15 år.

Vælg en fagmand omfattet af en garantiordning

Selv om omkostningerne ved en tagrenovering er minimale sammenlignet med en udskiftning af taget, så er det en god idé at sikre sig, at tagmalervirksomheden er omfattet af en garantiordning. Hvis du får et medlem af Dansk Byggeris Tagmalerforening til at forestå renoveringen, er du garanteret, at tagmalervirksomheden har den rette ekspertise og uddannelse. Samtidig er virksomheden dækket af BYG Garanti, så du er sikret i tilfælde af fejl og mangler ved tagrenoveringen.

Forsikringen dækker når taget er vedligeholdt

I det hele taget er det en god ide altid at tjekke og vedligeholde taget. For det første holder taget længere, og for det andet dækker forsikringen oftest tagskader, når taget er vedligeholdt. Det kan derfor være dyrt at springe over, hvor gærdet er lavest.

Afrensning og maling

En tagrenovering består af rensning og overfladebehandling af taget, som beskytter og nedsætter nedbrydningen af overfladen. Tagfladerne dybderenses for snavs, mos, alger og løse partikler. Særligt alger og mos holder på fugten og kan medføre frostsprængninger i tagpladerne om vinteren. Det er derfor vigtigt at få renset taget, så algerne ikke slår rødder i tagpladerne. Efter afrensningen skylles og efterbehandles taget, så bevoksning af mos og alger hindres. Herefter er taget klar til at blive malet.

Nogle tage er bedre egnede

Det er ikke alle tage, der er lige egnede til at blive renoverede. Men betontage og gamle eternittage kan med fordel renses og males, fordi tagpladerne er hårdføre. Har du et eternittag, skal du være opmærksom på at renovere taget i tide, inden pladerne bliver for tynde. Er du for sent ude, er en udskiftning af taget nemlig uundgåelig, fortæller Henrik Bau.

Lad en tagmaler stå for renoveringen

Det er vigtigt, at det er en fagmand, der forestår rensningen og malingen af taget, da det skal foregå med specialudstyr og gøres med forsigtighed og omhu, så tagets overflade ikke beskadiges. Er der tale om et eternittag, som indeholder asbest, skal vandet opsamles og filtreres, hvorefter den tilbageværende asbest deponeres. Her er det et lovkrav, at taget renses af en fagmand.

For yderligere information, kontakt venligst Henrik Bau på mail: hba@danskbyggeri.dk eller læs mere på www.tagmalerforeningen.dk

Før

Efter